bij Plein Air a d Mark
zondag 18 augustus van 13 tot 16 u
Op een mooie plek langs de Mark in het Ginneken net iets buiten Breda. Vlak bij de Vrijlandtbrug.
Bij Plein Air a d Mark zondag 19 augustus 2018; zie ook: hier. |
Pjotr Bos, Stephan Vollenberg, Jeroen Sloof, Edith de Gilde, Pieter Jonker, Marijke Hooghwinkel,
Valerie Saoirse, Lea Theunissen, Tim Helderink, Carla Hopmans e.m.
Gratis en voor niets kun je zomaar op de één vierkante meter dichters van heel diverse aard horen.
Ieder met een eigen klank. Met een eigen uitstraling. Uit Rotterdam, Tilburg, Den Haag, Breda,
Oosterhout, Den Bosch etc.
De performers uitgelicht hieronder:
Valerie Saoirse
Valerie Saoirse doet dingen op haar eigen manier. Eigenwijs? Dat kun je wel stellen. Zij houdt niet
van regels en vertrouwt op haar eigenzinnigheid. Ritme in teksten vindt zij het belangrijkst waarbij
zij zelf de regie in handen houdt. Wanneer de zon ondergaat haalt zij haar teksten uit de diepste
krochten van haar brein. Laat haar je meenemen in haar gedachtegangen waar haar overtuigingen,
fantasieën en inspiratiebronnen zich een plek naar buiten wurmen.
Valerie Saoirse |
Stephan Vollenberg
Van links naar rechts, Stephan, Wilhelmus en Louis, gebroeders Vollenberg, geb. 28-10-1970.
Vanaf zijn twaalfde schrijven zij meer dan af en toe gedichten, van een beetje hermetisch tot visuele
poëzie en van plompverloren poëempjes tot gedachten eerder dan gedichten.
Voorts ziet hij het als zijn taak grote dode dichters ten gehore te brengen, m.n. Emily Jane Brontë,
aangezien ze doorgaans hooguit nog maar door enkelen gelezen wordt. Of valt dit wel mee?
Stephan, Wilhelmus en Louis, gebroeders Vollenberg |
Pjotr Bos is een dichter met een grote liefde voor het gesproken woord, een liefde die hij ontdekte in het theater, door te kijken en te spelen. Maar waar hij in het theater een masker opzet, laat hij in zijn dichten juist alle maskers vallen. In het dagelijks leven doet hij een opleiding tot docent Nederlands
Pjotr Bos |
Edith de Gilde
Zij was docente Nederlands, begeleidde steungroepen voor Oxfam-Novib, had een yogastudio
en werkte als schrijfcoach. Haar gedichten zijn te vinden in tijdschriften, poëziekalenders en
bloemlezingen en in de bundels 'Zeilschip Zondag’, ‘Verloop/Verlauf’ en ‘Vleugels van cement’.
Een aantal gedichten werd bekroond en een aantal is vertaald in het Duits, Engels, Frans en Turks.
In een juryrapport is over haar werk geschreven: “Het geeft zich niet direct bloot.
Maar als je de moeite neemt om door te dringen, brengt haar poëzie voelbaar aardschokken teweeg”.
Een lezer schreef: “Het werk lijkt bij eerste lezing toegankelijk, maar hoe vaker ik het lees,
hoe raadselachtiger het wordt.” Zelf zei ze in een interview met de Turkse poëziestichting Balad:
“Als een gedicht geslaagd is, moet het het oppervlak hebben van een vijver met helder water.
Als je aan de rand staat, moet je in de diepte kunnen kijken en ook daar iets zien of vermoeden.”
Zie ook www.edithdegilde.nl
Edith de Gilde. |
Tim Hilderink leest en vertaald: World War One Poetry
Tim Hilderink leest en vertaald: World War One Poetry |
Tim Hilderink bij 1m2 Podium Project Stedelijk Museum Breda editie augustus 2018 |
Déjà Vu.
Hopmans gebruikt in het project ‘Déjà Vu’ de microscoop van haar vader. Ze was net elf jaar oud toen hij plotseling stierf. Met de dozen vol preparaten die hij als arts tijdens zijn leven onderzocht, kan ze zien wat haar vader zag. Een jaar lang maakte zij samen met haar vader elke dag een werk.
Ze fotografeert het preparaat, geeft daar beeldend een reactie op en post het op Instagram @artprojectdejavu. Op 4 juni 2020, haar vaders vijftigste sterfdag stopt het project.
Bij Plein Air leest zij verhalen 'herinneringen aan haar vader'.
Carla Hopmans leest 'herinneringen aan haar vader' bij 1m2 Podium op Haagveld zo 28 juli 2019 |
Pieter Jonker. Conceptueel woordkunstenaar.
Conceptuele woordkunst is niet alleen uniek en spraakmakend, maar stelt ideeën over wat dichtkunst is, of zou moeten zijn, in een verfrissend nieuw daglicht. deze eigenzinnige tak van kunst streeft primair naar nieuwe ontdekkingen en grensverleggende uitingen, waarbij het idee belangrijker is dan de klassieke techniek van het dichten. de conceptuele woordkunstenaar plaatst veelal dagelijkse gebeurtenissen in een nieuw perspectief, waarmee hij de toehoorder met de nodige humor op het verkeerde been zet.
Pieter Jonker 'redenaar of poeet?" |
Tim Hilderink
Tim Hilderink bij 1m2 Podium Project Stedelijk Museum Breda editie augustus 2018 |
Lea Theunissen
Jeroen Sloof
spreekwoorden, ironie en zelfspot. Hij streeft een breed palet na ten opzichte van stijl en thema's. Doorgaans zit er wel een vleugje Rock'n Roll of Punk aan zijn poëzie. Of korter samengevat in de woorden van een bevriend dichter: Een rijk palet aan onderwerpen, heldere beelden in verrassende ritmes, soms gezongen, maar altijd verstaanbaar.
Jeroen Sloof, foto: Look J. Boden voor Poetry Slam Rotterdam |
#PAMFLEt Zij schrijft aan #PAMFLEt. Met potlood geschreven tekst op vellen tekenpapier. #PAMFLEt #1,#2,#3,#4,#5 maakte onderdeel uit van haar project bij Artist-in-Residence op Haagveld Breda in het Baarhuis. Zie voor details: hier
Dichter, schrijver, autonoom beeldend kunstenaar, organisator 1m2 Podium. Zij laat zich inspireren door gedachten, bomen, ruimte, regen en het leven zelf. Persoonlijke herinneringen en observaties zijn ook uitgangspunt. Zie verder ook: hier
Marijke Hooghwinkel. Bij 1m2 op Haagveld Breda; leest fragmenten uit #PAMFLEt |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten